Skip to the main content

Huishoudelijk reglement

Huishoudelijk REGLEMENT
==========================

BEGRIPSBEPALINGEN:

Artikel 1.
In dit reglement, vastgesteld overeenkomstig art. 26 van de statuten, wordt verstaan onder: “Bridgeclub” of “Vereniging”: de vereniging “Bridgeclub Varsseveld”, gevestigd in Varsseveld.
“Het Bestuur”: het bestuur van de Bridgeclub Varsseveld.
“Lid”: elk lid van de bridgeclub Varsseveld.

DOEL:

Artikel 2.
De Vereniging stelt zich ten doel ten behoeve van haar leden de kennis en vaardigheid van het bridgen te bevorderen. Zij tracht dit doel te verwezenlijken op de wijze als is vastgesteld in de artikel 4 van de statuten.

LIDMAATSCHAP:

Artikel 3.
Zij die lid willen worden moeten volgens de wet meerderjarig zijn. Personen beneden deze leeftijd kunnen als junior-lid worden toegelaten. Nieuwe leden zijn verplicht de secretaris alle benodigde persoonsgegevens te verschaffen voor het bijhouden van het ledenregister en de penningmeester een machtiging te geven voor het automatisch innen van de contributie. Het aannemen van nieuwe leden is onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 8, 9 en 10 van de statuten. Het bestuur kan het toelaten van nieuwe leden tijdelijk stopzetten, indien de omvang van het ledental geen verdere uitbreiding toelaat.
Alle leden zijn verplicht de secretaris op de hoogte te houden van hun juiste gegevens in het ledenregister. Geef dus wijzigingen van adres, telefoonnr. of email-adres tijdig door.

Artikel 4.
Er kunnen ereleden benoemd worden op de wijze als bepaald is bij artikel 7 van de statuten.

Artikel 5.
Zodra iemand lid wordt is hij een bedrag aan inleggeld verschuldigd. Het inleggeld is momenteel € 0,00, maar dit kan door de ledenvergadering aangepast worden. Juniorleden zijn geen inleggeld verschuldigd. In bijzondere gevallen wordt het betalen van inleggeld aan het oordeel van het bestuur toegelaten.

CONTRIBUTIE:

Artikel 6.
De contributie wordt elk jaar opnieuw door de algemene ledenvergadering vastgesteld. De penningmeester int dit per jaar op een wijze zoals op dat moment gebruikelijk is (momenteel automatische incasso). In bijzondere gevallen kan het bestuur iemand toestemming verlenen op een andere wijze te betalen.

Nieuwe leden betalen het 1e jaar een deel van de contributie naar rato van het nog niet verstreken tijdvak van dat jaar. Daarna normaal per jaar verlengd.

Artikel 7.

Deelnemers aan een clubavond die geen lid zijn betalen per keer een niet-leden bijdrage, tenzij zij door of namens het bestuur uitgenodigd zijn. De hoogte van deze bijdrage wordt jaarlijks opnieuw door de algemene ledenvergadering vastgesteld.

EINDE LIDMAATSCHAP:

Artikel 8.

Het lidmaatschap van de Bridgeclub Varsseveld eindigt door:

  1. Bedanken door het lid:
    Als een lid zijn/haar lidmaatschap wil beëindigen, dan moet hij/zij hiervan vóór het einde van het lopende verenigingsjaar schriftelijk bericht doen aan de secretaris. Deze verwerkt dit in het ledenregister, geeft het door aan de penningmeester en brengt de overige bestuursleden op de hoogt. De contributie blijft verschuldigd tot het einde van het lidmaatschap(= lopend verenigingsjaar). Er wordt geen (deel van de) contributie gerestitueerd omdat het lidmaatschap doorloopt tot einde jaar. In bijzondere gevallen kan het bestuur hiervan afwijken.

  2. Royement van een lid door het bestuur:

Royement van een lid door het bestuur kan plaatsvinden wegens: uitzonderlijk wangedrag. Leden die op een of andere wijze de Bridgeclub Varsseveld ernstige schade berokkenen, of zich ernstig misdragen, hetzij door nalatigheid of het doen van handelingen, die tegen de belangen van Bridgeclub Varsseveld ingaan, kunnen door het bestuur worden geschorst. Hiertegen is beroep mogelijk op een ledenvergadering.

  1. Overlijden van het lid.

VERPLICHTINGEN DOOR HET LIDMAATSCHAP:

Artikel 9.
Voor zover mogelijk regelmatig aan reguliere clubavonden deel te nemen. Indien men verhinderd is, dient men zich tijdig op de voorgeschreven wijze af te melden.

Opdrachten van het bestuur in het belang van de Bridgeclub Varsseveld verstrekt, dienen te worden opgevolgd. Herhaaldelijk misdragingen kan -na diverse waarschuwingen van het bestuur- beschouwd worden als wangedrag.

Artikel 10.
Een lid dat meent een gegronde klacht te hebben, richt zich hiermede in een, met redenen omkleed, schrijven tot het bestuur. Het bestuur geeft hierop zo spoedig mogelijk schriftelijk antwoord. Het besluit van het bestuur is bindend. Ieder lid kan verzoeken dit aan een ledenvergadering voor te leggen.

Artikel 11.
Het bestuur wordt samengesteld volgens de bepalingen van art. 16 van de statuten. De verkiezing van bestuursleden gebeurt op de jaarvergadering bij meerderheid van stemmen. Indien er geen tegenkandidaten zijn, worden de kandidaten bij acclamatie gekozen verklaard.
In een tussentijdse vacature wordt zo spoedig mogelijk door het bestuur voorzien. Op de eerstvolgende jaarvergadering dient deze invulling bekrachtigd te worden.

Kandidaten kunnen gesteld worden door het bestuur en door elk lid. Zij moeten zich tevoren bereid verklaren de functie te aanvaarden.

BESTUURSVERGADERINGEN:

Artikel 12.
Het bestuur vergadert zo dikwijls als zij dit nodig acht.
De vergaderingen worden geleid door de voorzitter of, bij zijn afwezigheid, door zijn plaatsvervanger. De voorzitter bepaalt de orde der beraadslagingen. Besluiten op bestuursvergaderingen kunnen alleen genomen worden, indien de meerderheid der bestuursleden aanwezig is. Besluiten worden genomen met een zo groot mogelijke meerderheid van stemmen. Als er bij een stemming een even aantal bestuursleden aanwezig is en de stemmen staken, dan telt de stem van het laatst-toegetreden bestuurslid –niet zijnde een lid van het Dagelijks Bestuur- niet mee. Artikel 12a:huishoudelijk reglement bc Varsseveld

Artikel 12 A WBTR: Wet Bestuur en toezicht Rechtspersonen

Belet of ontstentenis van alle bestuursleden

Als bij alle bestuursleden tegelijk sprake is van ‘belet of ontstentenis’ is

de door de vergadering geaccepteerd lid, Hugo Westerveld, verplicht een

Algemene Ledenvergadering [ALV] binnen 14 dagen bijeen te roepen.

Het voorzitterschap van deze ALV berust bij de Hugo Westerveld.

In deze ALV wordt uit de leden een tijdelijk / vervangend bestuur gekozen.

[voorzitter, secretaris en penningmeester]

Van ‘belet’ is sprake als een bestuurslid geschorst of [langdurig] ziek of afwezig is en daardoor zijn functie niet kan uitoefenen.

We spreken van ‘ontstentenis’ als een bestuurslid is afgetreden of overleden;

Dan is er een vacature ontstaan.

Tegenstrijdige Belangen

Als een bestuurslid bij een bestuursbesluit een persoonlijk tegenstrijdig zakelijk

en/of commercieel belang heeft mag hij/zij niet meebeslissen.

De voorgenomen beslissing van de overige bestuursleden moet aan de ALV

ter goedkeuring worden voorgelegd.

De beslissing is goedgekeurd indien ten minste 50 % van het totaal van alle stemgerechtigde leden uit te brengen stemmen voor is.

WERKZAAMHEDEN VAN HET BESTUUR:

Artikel 13.

  1. Notulen. Van alle bestuurs- en ledenvergaderingen worden door de secretaris notulen opgemaakt. De notulen van bestuursvergaderingen worden zo snel mogelijk naar de overige bestuursleden toegezonden(momenteel email). De notulen van een ledenvergadering worden bij de uitnodiging voor een volgende ledenvergadering aan de leden toegezonden of uitgereikt. Op die vergadering worden ze aan de orde gesteld en na het aanbrengen van eventuele wijzigingen- door de vergadering goedgekeurd.

  2. Besluiten, genomen op bestuurs- en ledenvergaderingen, moeten zo spoedig mogelijk –met inachtneming van een eventueel vastgestelde ingangsdatum- worden uitgevoerd. De voorzitter draagt hiervoor de verantwoordelijkheid. De voorzitter –of diens plaatsvervanger- heeft ook de algehele leiding van vergaderingen. De voorzitter zet de lijnen voor de toekomst van de vereniging uit en beraadslaagt hierover in het bestuur.

  3. De secretaris ontvangt de binnenkomende stukken, zorgt voor de beantwoording, of dat de correspondentie op de e.v. bestuursvergadering ter tafel komt. Ook de uitgaande correspondentie, volgens bestuurs- of andere besluiten, behoort tot de werkzaamheden van de secretaris. De officiële ingekomen stukken en kopieën van uitgaande stukken dienen door de secretaris behoorlijk te worden bewaard.

  4. De secretaris maakt jaarlijks een verslag van de belevenissen van de vereniging in het afgelopen verenigingsjaar. De penningmeester voegt hieraan toe een verslag van zijn financieel beheer.. Deze rekening en verantwoording wordt vooraf door de kascommissie nagezien en bij akkoordbevinding door de penningmeester en de twee leden van de kascommissie ondertekend. Beide jaarverslagen zijn vooraf aan de leden toegezonden of uitgereikt en worden op de jaarvergadering aan de goedkeuring der leden onderworpen.

  5. Geldelijk beheer. De penningmeester is belast met het beheer der financiën en houdt behoorlijk boek van de inkomsten en uitgaven van de vereniging. Hij is verplicht, zo dikwijls zij dit wenst, doch minstens éénmaal per jaar, de kascommissie inzage in zijn boeken en verdere bescheiden te geven. Grotere uitgaven/inkomsten die niet op de begroting staan dienen door hem in het bestuur te worden besproken.. Voorts geeft hij aan het einde van elk verenigingsjaar een overzicht van de ontvangsten en uitgaven en dient, in overleg met het bestuur, een begroting in voor het komende jaar. Hij mag geen groter contant bedrag dan 3OO,- (driehonderd Euro) onder zijn berusting hebben. Het meerdere zal bij een door het bestuur aan te wijzen bankinstelling moeten worden gedeponeerd. Het opnemen van gelden van bedoelde instelling zal kunnen gebeuren door de penningmeester of door de voorzitter.

  6. Kosten van beheer. De kosten van beheer mogen niet uitgaan boven de daarvoor door het bestuur gestelde normen. Kosten door de leden van de Bridgeclub Varsseveld gemaakt, moeten zo spoedig mogelijk op een voor de penningmeester aanvaardbare wijze worden gedeclareerd.

  7. Spoedeisende zaken. Spoedeisende zaken worden behandeld door het dagelijks bestuur, bestaande uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester. Op de volgende bestuursvergadering wordt verslag uitgebracht van de genomen maatregelen.

  8. Waarneming. Bij voorkomende gevallen dat één der functionarissen verhinderd is, zijn werkzaamheden voor de vereniging te verrichten, wijst de voorzitter Eén der bestuursleden aan om deze functie tijdelijk waar te nemen.

LEDENVERGADERINGEN:

Artikel 14.
Jaarlijks, bij voorkeur in de maand februari, wordt de Algemene Ledenvergadering gehouden. Buiten deze jaarvergadering kunnen door het bestuur of, ingevolge artikel 19 van de statuten, op voordracht van leden, meerdere ledenvergaderingen worden gehouden.

Artikel 15.
Op de jaarvergadering treedt 1 lid van de kascommissie af en neemt het reserve-lid voor de termijn van 2 jaren zitting in de kascommissie. Daarna wordt er een nieuw reserve-lid benoemd. Bovendien vinden op de jaarvergadering de verkiezingen plaats voor vacante bestuursfuncties. Overigens gelden hiervoor de bepalingen van artikel 21 van de statuten.

Artikel 16.
De ledenvergadering staat onder leiding van de voorzitter of, bij zijn afwezigheid, van zijn plaatsvervanger. Overigens gelden hier de ordebepalingen, zoals deze omschreven zijn in art. 11 van dit reglement.

COMMISSIES:

Artikel 17.

  1. Kascommissie.
    De kascommissie bestaat uit twee gewone leden.
    Zij heeft er zich minstens eenmaal per jaar van te vergewissen dat de financiën van de vereniging naar behoren zijn geadministreerd en de gelden aanwezig zijn.
    Als bewijs, dat zij akkoord gaan met de ondertekende verantwoording van de penningmeester, wordt het financieel jaarverslag door de twee leden van de kascommissie mede ondertekend. Zij ontvangen een kopie van het door hun op dat moment gecontroleerde en ondertekende verslag. Jaarlijks treedt een der leden van de kascommissie af. Dit lid is niet terstond herkiesbaar.

ONVOORZIENE GEVALLEN:

Artikel 18.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur. Betreft het echter zaken van zeer ingrijpende aard, dan is het bestuur verplicht de beslissing voor te leggen aan de ledenvergadering.

REGLEMENTSWIJZIGING:

Artikel 19.
Voorstellen tot wijziging van dit reglement of tot toevoegen van nieuwe bepalingen kunnen door ieder lid worden ingediend bij het bestuur. Het bestuur plaatst deze voorstellen op de agenda voor een ledenvergadering en voegt deze als extra bijlage toe aan de stukken voor de uitnodiging van alle leden. De ledenvergadering beslist bij meerderheid van stemmen der aanwezige leden of de ingediende voorstellen wel of niet worden aanvaard. Bij aanneming van de voorgestelde wijziging of nieuwe bepalingen treden deze direct in werking, tenzij door de ledenvergadering een latere ingangsdatum wordt vastgesteld.

Andere artikelen
Eindstand meesterpunten 2023-2024

Eindstand meesterpunten 2023-2024

29/08/2024 - Johan
Eindstanden onderlinge competitie 2023-2024

Eindstanden onderlinge competitie 2023-2024

Onderstaand het resultaat van een jaar lang geconcentreerd je hersens gebruiken op de dinsdag. Dat...

29/08/2024 - Johan
Agenda en Speelschema 2024

Agenda en Speelschema 2024

Agenda en Speelschema 2024-2025   22-10-24 43e drive ‘s middags ! 29-10-24 GEEN...

10/07/2024 - Johan